یکی از مهمترین ویژگیهای مدیر روابط عمومی :
شناسایی – < شناساندن – < رضایت =< توان –< دانش – < بینش – < روش
توان:
توان فیزیکی و جسمانی : مدیری که مریض و باشد و نتواند در سرکار حاضر شود کنترل کار از دستش خارج میشود و مدیر باید توان فیزیکی و فکری برای تصمیم گیری داشته باشد.
دانش: مجموعه فرایندی هایی فرد در قالب تجربه و علم و مهارت ها و ...است
سنجش: امروزه هر مدیری از مدیر روابط عمومی تا بالا بینش و باورها ،اعتقادات و برداشت هایش هماهنگ با
سیستم ارزش جامعه باشد.
روش: هر مدیری علاوه بر موارد فوق باید با شیوه ها و روشهای برخورد با انسانها ، پدیده ها و مشکلات و بحرانها را شناسایی بکند و همین مسئله است که انسانها را از هم متمایز میکند.
نتیجه گیری : این سه مورد در تدبیر مدیرت ، چاره اندیشی ،اندیشه به عاقبت کار می رسد.
مهمترین موانع مدیران روابط عمومی :
1- نگرش مدیران : یکی از عمده ترین مشکلات این است که نگرش اغلب مدیران مثبت نیست و تغییر این نگرش کار ساده ای نیست و یک روابط عمومی اول بایستی برای خود بازار یابی نکند و خودش را معرفی بکند و باید برای خودش روابط عمومی بکند ،یعنی توانایی خوب و نگرش هایش را به رخ مدیران بکشد و هدفش ایجاد تفاهم وحمایت از کسانی است که برای سازمان اهمیت دارند. در سازمانهایی که روابط عمومی بهتر عمل می کند ،مدیر روان تر و بهتر و بی درد سرتر مدیریت میکند و وضعیت بهتری خواهد داشت و بر عکس . اگر خوب عمل نکند سیستم مدیریت با مشکل مواجه خواهد شد.
مثال: نصب پلاکارد ، تهیه بلیط ، رزرو هنل نمیتواند نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری مدیریت سازمان داشته باشد و برای آنکه از جانب مدیر پذیرفته شود باید برای خودش مشروعیت کسب کند و در کسب این مشروعیت مدیران خوب با اولین جا که مشورت می کنند روابط عمومی ها خواهند بود و آن وقت متخصصان زمینه را مهیا کنند و خود را در تصمیم گیریهای سازمانی سهیم نمایند.
روابط عمومی ها در رسیدن به این اهداف نیاز به حمایت مدیر عالی سازمان دارند.
2- روابط عمومی استحاله:
روابط عمومی انتصابی از طرف شخص مدیر بویژه در دهه اخیر بسیار مطرح بود و گاها هم توسعه یافته است و ویژگی این نوع مدیران روابط عمومی :
1- مدیریت گرایی 2- مصلحت اندیشی- پنهان کاری و شفاف نبودن 4- منفعت طلبی 5- خود سانسوری
6- ایجاد بی تفاوتی و برانگیزگی و پس افتادگی شخصی
روابط عمومی استحاله در مقام توجیه و تفسیر عملکرد خودش می باشد و زمانی که شکل سازمانی پیدا می کند ،روابط عمومی را در ارادت ورزی کاذب و نادانی و جهالت قرار می دهد و در حالت کلی رکن هشتم دموکراسی یعنی روابط عمومی را لگد مال می کند.
روابط عمومی حرکت:
1- نوسازی 2- باز سازی رفتار و اندیشه 3- پاسداری از منافع قومی 4- پاسخگو بودن
5- بهره وری بهینه از فرصت ها 6- ایجاد زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری 7- تقویت روحیه عدالت خواهی
8- آینده نگری 9- اعتماد سازی 10- استراتژیک مناسب 11- ایجاد زمینه تعامل فکری و گفتمان
12- تکثر گرایی 13- شفاف کردن ساختار تشکیلاتی 14- ایجاد اصلاخات ساختاری
15- ایجاد امنیت شغلی و فکری 16- ایجاد نظام ارتباطی جدی و شفاف
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.