روابط عمومی هنر ارتباط

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن

روابط عمومی هنر ارتباط

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.
به بیان ساده تر روابط عمومی در حکم دم و بازدم سازمان به ایفای نقش میپردازد.
روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه‌است. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کاررود.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
۲۲ فروردين ۹۲ ، ۱۹:۰۰

روابط عمومی؛ شغل پر استرس دنیا

دکترعلیرضا امیرپور- پژوهشگر ارتباطات

روابط عمومی؛ شغل پر استرس دنیا

روابط عمومی

مجله معتبر لایف که از سال 1936 به طور مرتب در آمریکا منتشر می شود و تیراژ آن گاهی به 13 میلیون نسخه نیز می رسد در یکی از آخرین گزارش های خود تحت عنوان پراسترس ترین مشاغل دنیا کدامند؟ فهرستی از مشاغل دارای بیشترین استرس شغلی را شمارش کرده است در رتبه نخست "آتش نشان" قرار دارد پس از آن "خلبان هواپیما" و "افسر نظامی" قرار می گیرند رتبه چهارم این رده بندی اختصاص به افرادی دارد که مدیریت برگزاری مراسم و جشنها را بر عهده دارند و بعد از آن مدیر روابط عمومی که مسئولیت هماهنگی بین افراد مختلف را برعهده دارد و همچنین مدیرعامل یک شرکت و راننده تاکسی که در طول روز با افراد زیادی سروکار دارد به عنوان مشاغلپراسترس در رتبه های بعدی قرار دارند.

محققان مرکز پزشکی دانشکده uv در تحقیقات گشترده خود به این نتیجه رسیده اند استرس خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی را 5 برابر می کند، استرس تعادل شیمیایی بدن را بر هم می زند و باعث ایجاد گسترش بیماریهای مختلف می شود حتی باعث خطراتی برای حافظه کوتاه مدت انسان هم می شود نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان داده است که استرس مداوم و فشار کاری، خطر آلزایمر را افزایش می دهد.

دکتر مینو حمیدی استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که استرس خطر حمله های قلبی، سکته و نارسایی کلیه را افزایش می دهد، استرس باعث انقباض لایه داخلی رگ های خونی و افزایش سطح گلوکز خون شده و بروز دیابت را تیز افزایش می دهد. این استاد دانشگاه معتقد است افرادی که در جوانی دچار این اختلاب روانی می شوند در دوران پیری از دردهای بدنی بیشتر رنج می برند، جوانانی که با افزایش فشار خون و استرس واکنش نشان می دهند در سنین 40 سالگی بیشتر در معرض فشار خون قرار می گیرند در این که شغل روابط عمومی یکی از پراسترس ترین نشاغل دنیاست، تردیدی وجود ندارد و در مضرات و آسیب های این حرفه (هنر هشتم) تیز که از مشاغل (24/7) است کمتر کسی تردیدی به خود راه می دهد اما سئوال این است که چه حمایتی از دست اندرکاران زحمتکش و عاشق هنر مقدس به عمل می آید؟

با نگاهی گذرا به قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قانون کار و تأمین اجتماعی و... در می یابیم که کمترین نگاه حمایتی به این حرفه شده است از جمله اینکه در قانون بازنشستگی بیش از موعد به خاطر مشاغل سخت و زیان آور از دهها شغل و حرفه به عنوان مصادیق مشاغل سخت و زیان آور، نامبرده شده است از جمله کار در بیمارستانهای روانی، معادن، خبرنگاری و... اما نامی از روابط عمومی نیامده است در حالی که مطابق ماده یک آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور کارهای سخت و زیان آور را کارهایی تعریف می کند که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنفسی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.

مطابق این تعریف باید شغل روابط عمومی در زمره مصادیق آن مشاغل سخت قرار گیرد اما در واقعیت هیچگونه اقدام عملی برای حمایت از زحمتکشان عرصه ارتباطات کشور انجام نشده است شاید یکی از دلایل مهم آن عدم مشخص بودن یک متولی واحد و مقتدر برای نظام روابط عمومی کشور در دولت های مختلف باشد که این خود ضعف بزرگی است که باید برطرف شود. بیش از یکصدهزار نفر (بنابر آمار تقریبی) در واحدهای کوچک و بزرگ روابط عمومی در وزارتخانه ها، سازمانها، بنیادها، نهادها، شرکتها و موسسات دولتی، خصوصی و تعاونی در اقصی نقاط کشور عاشقانه بار بزرگ اطلاع رسانی و تعامل دوسویه با مخاطبان برون و درون سازمانی پاسخگویی به افکار عمومی و... را مظلومانه به روش می کشند و دم بر نمی آورند

وفاکنیم و ملالت کشیم  و خوش باشیم                                                                     که در طریقت ما، کافری است رنجیدن

 

تکنولوژی اطلاعات و نقش آن در تعالی سازمان

چکیده امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت به پیش می تازد و جوامع را دچار تغییرات زیادی کرده است مشاغل ،مهارتها،فرهنگها،همه و همه تحت تاثیر فناوری قرار گرفته اند،بی شک تعالی سازمانها نیز سهم عمده ای در توسعه این فناوری ها داشته اند.تعالی سازمانی از جمله مفاهیمی بوده است که همواره سیستمهای کاری و سازمانی به دنبال آن بوده و رشد و ارتقای سطح یک سازمان در تمامی ابعاد مختلف آن را نشان می دهد.از اینرو دامنه گسترده ای را دربرگرفته و این خود موضوع را پیچیده تر می کنددر سالهای اخیر مدلهایی تحت عنوان مدل تعالی کسب و کار مطرح گشته است،که با توسعه آن مدلهایی که دربرگیرنده تمامی انواع سازمانها مشتمل بر سازمانهای تجاری و انتفاعی و سازمانهای غیرانتفاعی است، ایجاد گشته‌اندرویکرد اغلب این مدلها بر استفاده مۆثر از فرآیند خودارزیابی به منظور ارتقای سطح سازمان بوده و بدین منظور روشهایی را جهت خودارزیابی سازمان مطرح نموده‌اند. در این مقاله ابتدا مفهوم تکنولوژی اطلاعات پرداخته و سپس به بررسی مفاهیم بنیادین در مدل تعالی سازمانی می پردازیم ودر آخرسعی می کنیم روابط متقابل تعالی سازمان و تکنولوژی اطلاعات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. واژهای کلیدی (تکنولوژی ،تکنولوژی اطلاعات،سرآمدی سازمانها ،مدل تعالی سازمانی«EFQM»محقق محمد عندلیب لاری

 

مقدمه 

سیستم های اطلاعاتی از جمله تکنولوژی اطلاعات از دیر باز با بشر زندگی می کرده و شاید بتوان قدمت آن را به قدمت زندگی بشری دانست. تا سال 1955 تکنو لوژی اطلاعات عمدتاً تحت نفوذ ساختار کاغذ و قلم بود؛در سالهای 1960الی1970 رشد عظیمی در پردازش اطلاعات پدیدار شدکه لزوم مدیریت اطلاعات را ضروری ساخت(ناصح،1380،ص111).امروزه تغییر و تحولات آنچنان با سرعت به وقوع می پیوندند که برای همگام شدن با آن نیاز به ابزارهایی متناسب با این سرعت سرسام آور است تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات به عنوان یک ابزار قدرتمند تا کنون توانسته است در بسیاری از جنبه ها راهگشا و مثمر ثمر باشد تکنو لوژی اطلاعات را می توان نقطه ی همگرایی الکترونیک ،پردازش داده ها و ارتباطات دور بُرد دانست.(مهری نژاد،1384،ص 224) جهان در سالهای اخیر شاهد انقلاب اطلاعات و ارتباطات بوده و تحولات اجتماعی عظیمی در آن به وجود آمده است، به طوری که در اثر این تحولات،قرن جاری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات سطح بینش و آگاهی مردم افزایش یافته و کلیه فعالیتهای جمعیت رو به انفجار دنیا با مزیتهای این عصر،در قالب شبکه های ارتباطی به تعادل رسیده و کنترل شده است. ارابه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت به پیش می تازد و جوامع دنیا را دستخوش تغییرات بسیاری می کند فعالیت‌ها، مشاغل، مهارتها، فرهنگ‌ها و نیازها و ... همه و همه تحت تأثیر این فناوری قرار گرفته و متحول شده. عصر اطلاعات و ارتباطات آغاز شده است. بی شک تعالی سازما‌ن‌ها سهم عمده و نقش ویژه‌ای در توسعه این فناوریها داشته و دارد، اگر چه این فناوریها نیز خود بر تعالی سازمان تأثیر گذار بود و به عبارتی سازما‌ن‌های مدرن را به وجود آورده‌اند. (سرفرازی ؛1385،ص1) در جهان امروز ،همگام با تحولات و تغییرات شگرفی که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک رخ می دهد ،تحولات عمیقی نیز در زمینه روشها و سیستمهای جدید مدیریتی اتفاق می افتد.از جمله مفاهیم تازه ای که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه شایان توجهی پیدا کرده است. طرح ریزی و اجرای مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز ملی کیفیت است.(تقوی علیداش ؛1383؛ص15). که بر اساس آن سازمانها و بنگاه های مختلف مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته و با ایجاد فضای رقابتی ، حرکت به سمت بهبود و ارتقاء را در آنها تقویت می نمایند.جوایز ملی کیفت و سرآمدی در صورتی که به درستی بکار گرفته شوند ، ابزارهای کارآمدی هستند که میتوانند مفاهیم وارزشهای سازمانی ، تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک ، بکار گیری روشهای خودارزیابی ، یادگیری سازمانی و بهبود مداوم را در سازمانها نهادینه نموده و امکان شناسایی بهترین فرآیندها و انجام بهینه کاوی را فراهم سازند.بنگاه ها و سازمانهای کشورمان در فرآیند جهانی شدن ناگزیر از همسو شدن با رخدادهای جهانی می باشند. از این رو استقرار روشهای مدونی برای جوایز مشابه در سطح کشور اجتناب ناپذیر است. این جوایز بر پایه برخی ارزشها و مفاهیم بنیادین و معیارهای ارزیابی استوار می شوند که در این مجموعه بدان ها پرداخته شده است.در دنیای فعلی، تکنولوژی اطلاعات، خمیرمایه توسعه انسانی در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسانها تعیین می کند.در توسعه منابع انسانی، همواره بایستی ظرفیتهای جدید انسانی را شناخت، تا توسعه قابلیتها و کیفیتهای انسانی به‌صورت یک فرآیند دائمی انجام شود. تحقق این امر در گرو بهره‌گیری از تکنولوژی اطلاعات است، چون در فرآیند تکنولوژی اطلاعات دائماً اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت می‌شود، بنابراین، تکنولوژی اطلاعات زمانی حلال مشکلات خواهد بود که در خدمت توسعه و پرورش انسانها قرار گرفته و قابلیتهای انسانی باهم تلفیق و به توسعه و بهره‌وری منجر گردد. .(سلطانی، 1382،ص1) این مقاله به بررسی متقابل تعالی سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته و با ارائه معیارها و الگوها سرآمدی سازمان‌ها را در عصر اطلاعات و ارتباطات را تبیین نموده است.

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات، عبارت است از فناوریهایی که فرد را درضبط، ذخیره سازی، پردازش،بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات، یاری می دهند. این اصطلاح شامل فناوریهای نوین مانند رایانه، انتقال ازطریق دورنگار، و دیگر وسائل ارتباطی میشود.فناوری اطلاعات، روش کارمارا دگرگون کرده، امور اقتصادی و اجتماعی، و حتی نحوه تفکر مارا تغییر داده است امروزه، فناوری اطلاعات درمقایسه با وسائل ارتباط جمعی دامنه ای به مراتب وسیع تر دارد و امکاناتی را برای تغییر و پیش بینی و دورنمای تازه ای را درزمینه توسعه ارائه میکند. فناوری اطلاعات موجب پخش سریع نظرات، بهبود درآموزش، علوم، مراقبتهای بهداشتی و فرهنگ میشود.فناوری اطلاعات ماشین کار تلقی میشود و ارتباطات محصول آن است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکدیگروابسته هستند. بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط درسطح بین المللی و بین افراد غیرممکن خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۲
یاشار

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.