روابط عمومی هنر ارتباط

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن

روابط عمومی هنر ارتباط

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.
به بیان ساده تر روابط عمومی در حکم دم و بازدم سازمان به ایفای نقش میپردازد.
روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه‌است. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کاررود.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) - با نام گذاری سال جدید به نام «حماسه اقتصادی– حماسه سیاسی» توسط مقام معظم رهبری در واقع نوعی آینده نگری و هدف گذاری برای پیشبرد برنامه ها و اجرای هر چه بهتر امور کشور است و همین که در نخستین لحظات تحویل سال این اهداف بیان می شوند نشان از حساسیت و مهم بودن آن است که نباید مدیران سازمان ها و اقشار مختلف جامعه با نام سال به صورت کاملا شعاری و کلیشه ای و صرفا چاپ بنر و پلاکارد بدون هیچ هدفی برخورد کنند.
 روابط عمومی عبارت است ازیک عمل یا وظیفه مشخص مدیریتی که برای استقرار وتداوم ارتباط دوسویه، درک مشترک، پذیرش وهمکاری میان سازمان و مخاطبان، سازمان را یاری می دهد و توجه مدیریت را به مسائل حاکم بر سازمان جلب می کند، به گونه ای که قدرت حل مسائل ومشکلات را داشته باشد.
 در این بین نقش کلیدی روابط عمومی ها در تحقق هر چه بهتر شعار سال و مدیریت موفقیت آمیز ارتباطات دو سویه چه داخلی بین کارکنان و مدیران در درون سازمان و ارگان خویش، با آموزش ها و کلاس های توجیهی برای کارکنان، دعوت از اساتید و کارشناسان صاحب فن در حوزه های اقتصادی و سیاسی و میزگردها و نشست های تخصصی؛ چه بیرونی که با شکل گیری افکار عمومی و همسو کردن این افکار جهت اهداف سازمانی و کلان کشور که تبلور آن در نامگذاری سال 92 که چه به صورت کوتاه مدت و بلند مدت موجب ایجاد تحولی در اقتصاد و تولید ملی و در نهایت منجر به تغییر در سطح رفاه و زندگی مردم می شود. همچنین با قرارگیری حماسه سیاسی در کنار حماسه اقتصادی نشان از پیوستگی این دو مقوله است که مدیران روابط عمومی ها با ایده ها و برنامه ریزی های خود از دید ملی و بین الملل جهت پر شور برگزار شدن انتخابات که همان نشاط سیاسی در بین کارکنان آن سازمان و دیده شدن در سطح جهانی است.
 مسیر حرکت کشور در نامگذاری سال و توصیه های داهیانه مقام معظم رهبری بیان می شود و چنانچه سازمان مسیر حرکت خود را نبیند قطعا از مسیر اصلی خود منحرف شده و از رسیدن به هدف باز می ماند، در اینجاست که روابط عمومی در سازمان باعث می شود تا سازمان ببیند ودیده شود.
 اما برای تحقق پیدا کردن اهداف شعار سال 1392 شرایطی لازم است و نباید سازمان ها تمام نواقص را از چشم روابط عمومی ها ببینند بلکه هر بخش به فراخور خود گام بردارد و نباید انگشت اتهام و کم کاری صرفا سوی روابط عمومی ها باشد.
 در ادامه برای تحقق اهداف و تبیین شعار سال که به حوزه وظایفی که با روابط عمومی ها در ارتباط است می پردازیم:
 - ایجاد زمینه همکاری بخش های مختلف جامعه، بطور اهم دولت که حرکت دهنده اصلی چرخ های اقتصادی کشور است، نخبگان و مردم که بدون کمک و همراهی مردم عرصه های سیاسی و اقتصادی بر ایران اسلامی تنگ می شود.
 - فرهنگ سازی در جامعه، یکی از وظایف اصلی روابط عمومی هاست که نیاز به آموزش چه در سطح مدیریتی و چه در سطح کلان آن که همان اقشار مختلف جامعه است را در بر می گیرد.
 - ایجاد آرامش وامید در جامعه، بدون نشاط روحی نه مدیران می توانند برنامه های خود را آن طور که هست پیش ببرند نه مردم قابلیت و درک آن را دارند.
 - بررسی، تحقیق و انعکاس ضعف ها و قوت ها، تهدید ها وفرصت ها برای برنامه ریزی های هدف مند، روابط عمومی ها باید به کل اطلاعات سازمان احاطه داشته تا در مواقع ضرورت بتوانند با تجزیه و تحلیل های خود جلوی سوء برداشت ها را بگیرند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.
 - ایجاد زمینه پاسخگویی مسولان به مردم، روابط عمومی ها باید فضایی را ایجاد کنند که مخاطبان آن ها به راحتی و آرامش بتوانند مطالبات به حق خود را طلب کنند.
 - انعکاس اخبار دقیق، صحیح وبهنگام، یکی از وظایف اصلی روابط عمومی هاست تا در عرصه اطلاع رسانی تعامل خوبی را با رسانه ها داشته باشند.
 - ایجاد شور وعزم ملی برای رسیدن به هدف، روابط عمومی در ایجاد عزم ملی که تبدیل به حماسه شود نقشی محوری دارد.
 - نظر سنجی وتبیین انتظارات عمومی از تولیدات و سیاست ها، که باعث آشتی ملی در همه سطوح کشور می شود و این نیاز به اطلاع رسانی و عزمی جدی دارد.
 - شناسایی و بخدمت گرفتن ظرفیت ها و امکانات ارتباطی در همه سطوح جهت تحقق شعار سال.
 در نتیجه روابط عمومی ها می توا نند در اقدامی هماهنگ و برنامه ریزی شده نقش خود را در زمینه های فوق ایفا کنند اما منوط به همکاری سایر بخش ها با این حوزه است در غیر اینصورت با وجود حلقه های گمشده، همکاری بین بخشی در جامعه دچار مشکلات جدی خواهد شد و برنامه شعار سال و اهداف آن از دسترس دور خواهد ماند، و با ورود روابط عمومی ها در این عرصه وایفای نقش منحصر بفرد خود می توان امیدوار بود تا شعار حماسه اقتصادی– حماسه سیاسی، به ثمر بنشیند، اما نباید شعارهای سال های گذشته را کنار بگذاریم. ان شا ا...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۹
یاشار

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.